Ben Allah'tan başka bir yaratıcı ya da tanrı tanımıyorum, sadece Allah'ı yaratıcı olarak tanıyorum demek ile kelime- i tevhid anlamı tamam oluyor mu? Bu sözü söylemek tek başına yeter mi?
Şimdi bu ifade üzerine düşünelim:
Ezan sesini duyuyorsun, aklının bir köşesinden gelen fısıltı namaz kılmak zorunda olduğunu söylüyor, Allah'a olan kulluğunu göstermek zamanı, diyor.
Düşünüyorsun, şimdi kalkacaksın, abdest alacaksın, üstüne başına çeki düzen vereceksin, camiye gitsem mi, evde mi kılsam ya da hiç kılmasam mı?
İnsanın kafasından geçen bu çelişkili haller için işte kelime-i tevhid ifadesi :"lâ (hayır) ilâhe (ilahlara) illallah ( Allah'tan başka).
Allah'ın emri ile nefsi arasında tercih yapmak zorunda kalan insanoğlu nefsini tercih ettiğinde, daha çok vakit var, biraz daha yaşlanalım hele kılarız deyip namaz kılmamayı tercih ettiğinde nefsini ilahlaştırmış olmaz mı?
Namaza çağırdığınız zaman onu alay ve eğlence konusu yaparlar. Bu davranış, onların düşünemeyen bir toplum olmalarındandır.
(Maide 58)
Sabır ve namaz ile Allah´tan yardım isteyin. Şüphesiz o (sabır ve namaz), Allah´a saygıdan kalbi ürperenler dışında herkese zor ve ağır gelen bir görevdir.
(Bakara 45)
Namazı tam kılın, zekâtı hakkıyla verin, rükû edenlerle beraber rükû edin.
(Bakara 43)
Kuran-ı Kerimde namazla ilgili örneklerini sıralayabileceğimiz onca ayete ya da Allah Resulünün buyurduğu:"Namaz dinin direğidir." gibi sıralayabileceğimiz onca hadis-i şerifi bir yana bırakıp sadece canım istemiyor, yorgunum, sonra kılarım demekle Allah'ın emrini nefsine tercih etmekle ilahını da tercih etmiş olmaz mı?
İnsan, tek başınayken işlediği bir günahı yakın çevresinin görmesinden korkar veya utanır da yaptığı her işin Allah tarafından görüldüğünü bildiği hâlde bu huyundan vazgeçmez.
Şimdi bu kişi kimden daha fazla korkuyor Allah'tan mı insanlardan mı?
Başka bir duruma bakalım:
Mal sahibi olmayı Allah rızasına tercih edenler, ev ya da araba sahibi olmak için bankadan kredi çekmeye yanaşmayan birine kızan hatta onu aşağılayan insanlar var ne yazık ki müslüman toplum içinde.
Şimdi soralım bu insanlar kimi ilah olarak tanıyorlar acaba. Mal ve para sahibi olmayı mı Allah'ı mı ?
İşte kelime-i tevhid :
"Lâ (hayır) ilâhe (ilahlara) illallah
(Allah'tan başka)
Ey iman edenler! Kat kat arttırılmış olarak faiz yemeyin. Allah´tan sakının ki kurtuluşa eresiniz.
(Al-i İmran 130)
Faiz yiyenler (kabirlerinden), şeytan çarpmış kimselerin cinnet nöbetinden kalktığı gibi kalkarlar. Bu hal onların «Alım-satım tıpkı faiz gibidir» demeleri yüzündendir.
Halbuki Allah, alım-satımı helâl, faizi haram kılmıştır. Bundan sonra kime Rabbinden bir öğüt gelir de faizden vazgeçerse, geçmişte olan kendisinindir ve artık onun işi Allah´a kalmıştır. Kim tekrar faize dönerse, işte onlar cehennemliktir, orada devamlı kalırlar.
(Bakara 275)
Sonuç olarak insanların ilahı Allah mı yoksa dünyalık nimetler mi, işte bunu tercihleri belirliyor.
Tercihlerimizi yaparken bunları iyice düşünmeliyiz.
Lâ ilâhe illallah...